![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 3.10.2004 [Opdateret d. 4.10.2004]
ANMELDELSE
Af [NB! Anmelderen Lotte Skadborg Hansen er kunstner og tingfinder. Besøg hendes hjemmeside på opsamler.dk og se, hvad hun fx selv har fundet i Københavnske rendestene. Hun har desuden bidraget til Senturas kommunal-encyklopædi]
* RELEVANTE LINKS:
|
Kunstneren som fluepapir Christian Yde Frostholms udgivelse Afrevne ord er på flere måder et enestående værk. Ikke bare er hans projekt særpræget, interessant og konsekvent gennemført, men også selve udgivelsesformen er utraditionel. Værket udkommer nemlig i to forskellige versioner samtidig. I bogform og i en netversion. Teksten i netversionen er uddrag af bogens, men den er til gengæld bygget op omkring en serie af farvefotografier og tilføjer dermed andre og flere dimensioner til værket. ANMELDELSE: Vi er vant til at bevæge os rundt i en filtreret virkelighed. Vores hjerne er som regel så elskværdig at fjerne de indtryk, vi ikke har brug for, før end vi sanser dem for alvor. Brudstykker af samtaler, en forbipasserendes lædertaske, et tabt stykke snor, åndssvage statements på T-shirt, en ordinær lyd, en håndværker, der spiser, en sky, der driver over himlen og så videre og så videre. Vi ænser ikke det meste, for vi har vores projekter, vores middagsmad og lyskryds at tænke på. Og ser vi det endelig, lagres det ikke, men kategoriseres automatisk som betydningsløst. Et katalog af fragmenter
Men hvorfor denne vedholdende fascination af det, der vel ret beset er sanseaffald? Som det ses af eksemplet her, er det jo ikke åbenlyse guldkorn han samler. Det er netop det sædvanligvis betydningsløse, som alligevel må have en betydning siden det satte sig fast i hans bevidsthed, og som i hvert fald får det i kraft af at stå på en bogside.
Det gådefuldt almindelige
Christian Yde Frostholm opdager og skaber en underverden med sine registreringer. Læseren bliver suget med ned og får tilmed muligheden for at overtage hans syn bagefter. Vi vender tilbage til digtet fra før:
De tegn, han refererer til her er asfaltens bemalinger. Vi ser to eksempler på bogens omslag: Et gult A, der er revet i stykker af trafikken apropos de afrevne ord. Og på bagsiden et O og under det et spor af en tidligere bemaling. Asfaltens tegn, der skal vise os, hvordan vi skal navigere i byrummet, er umiddelbart underverdenens modsætning. For tegnene er klar betydning, klart indhold. Ingen vil betvivle deres funktionelle værdi. En underverden opstår ![]() ![]() ![]() Fotografierne er meget konsekvent optaget. Kameraretningen er mod jorden. Der er ingen mennesker, kun eventuelle tabte genstande som et cigaretskod, en mælkekarton og så en enkelt knaldrød bil. Asfaltoptagelserne står fantastisk flot, med den gråsorte asfalt som gennemgående element og ellers som regel indslag af en enkelt eller to stærke farve en lysende klar gul, rød, blå og hvid. Billederne fungerer som en blanding mellem abstrakte, konkrete kompositioner og den fotografiske dokumentation af asfaltens tegn og ikke mindst de spor, der er afsat på og omkring dem. Navigationen gør én tænksom
På samme måde får man som beskuer muligheden for at klikke sig rundt i asfaltens og byens underverden og lade sig fortabe i de registrerede sansninger. Lad os håbe, at andre bliver inspireret af Frostholms dobbelte udgivelse, for den understreger kun, hvad han selv tidligere har vist: at mediet er mere end velegnet til at formidle poetiske oplevelser. Som nævnt så smitter Frostholms åbne syn af på læseren. Og det er lidt af en gave. I dag på vej til arbejde så jeg selv et lille hvidt fjer i en busk, fire blå kontorstole bag et hegn, en blå firkant, skiltet Himmelekspressen og gennem vinduet så jeg en stol lagt op i en køjeseng. Jeg så små plasticstykker, et der lignede et nøglehul, jeg så tabt papir og pigen ved busstoppestedet var der ikke. NB! Linjeopsætningen i citaterne kan være lidt anderledes end i de originale digte. |