![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 16.10.2003 [Opdateret d. 16.10.2003]
ANMELDELSE
Af ![]() * RELEVANTE LINKS: ![]() |
Stemmen som varemærke Ungt, politisk og musikalsk. Ursula Andkjær Olsen byder på noget af det bedste inden for den nye, danske lyrik Man får meget for pengene i Ursula Andkjær Olsens (f. 1970) nyeste digtsamling, Atlas over huller i verden. Dels er der mange huller i verden, som trænger til en beskrivelse, dels beskriver Andkjær Olsen dem særdeles godt. Faktisk kan man godt tale om, at der allerede findes en helt speciel Andkjær-Olsensk stil og det er godt gået i betragtning af, at dette kun er hendes tredje bog Skematiske stemmer Måske kan man ikke kalde min indvending for en kritik, for jeg vil egentlig nødig være kritisk overfor et værk, som jeg fundamentalt set godt kan lide. Problemet er bare, at man indimellem spørger sig selv, efter at man har læst nogle af bogens sider: Og hvad så? Dette spørgsmål bliver især essentielt, når man bare kender en smule til den teori, der eksisterer om flerstemmighed og polyfoni inden for litteraturvidenskab og filosofi, og her tænker jeg primært på navne som fx Bakhtin og Deleuze. Set i sammenhæng med disse 'opfylder' Andkjær Olsens digtsamling nogen gange kun forventningerne og er langt fra så revolutionerende, som den måske mere lokalt betragtet godt kan opfattes. Stemmer med noget på hjerte Eksempelvis når der pludselig tales som og om folket i afsnittet, der hedder "SINFONIA for en ny flod": »Folket har mistet forbindelsen I særlig lang tid ad gangen. Det er muligt, at hver kunstner i det 20. århundrede havde sit eget sprog, men det er intet mod det faktum, at hvert menneske i det 21. århundrede er et folk i sig selv.« Og så gør det for mig at se ikke noget, at svadaen afsluttes med noget, der minder om et deleuziansk sætning. Når det mangestemmige får et konkret formål, bliver den enten musikalsk eller politisk, og det gør den for mig at se mere effektiv og overbevisende. Som fx Lars H.U.G. sang det i forgrunden for Kliché: "Folket og kun folket/er drivkraften/ i skabelsen af verdenshistorien". Man kunne også tænke på Gertrude Stein der i sine værker ofte omtalte sig selv som "everybody". Den tøvende stemme »Vi vil gerne være Denne henholdenhed er forbavsende effektiv idet stemmerne pludselig krydser hinanden, fx dér hvor udtrykket "hver gang" pludselig dækker over noget andet. Forsinkelsen er nemlig ikke entydig eller helt præcis, men varieret. Kom i gang med læsningen Uanset hvad vil jeg dog opfordre alle danske lyriklæsere til at glemme mine små indsigelser for en stund og til at komme i gang med denne digtsamling, der byder på det noget af det bedste inden for dansk lyrik. Ungt, politisk og musikalsk på samme tid. [NB! Linjeopsætningen i citaterne varierer visse steder fra originalen] |