Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 3.2.2008
[Opdateret d. 3.2.2008]

ANMELDELSE
John Bang Jensen:
Kystnære områder
Noveller
112 sider
Kr. 199,95 (vejl.)
Udkommet 29. januar 2008

 

Af
Jesper Elving




Omslag til bogen

John Bang Jensen
Er født 1964. Han er uddannet fra Forfatterskolen i 1990, cand.phil. i litteraturhistorie fra Århus universitet og tidligere medredaktør af tidsskriftet Banana Split.

Han debuterede i 1991 med digtsamlingen Det meste er sandt, og har efterfølgende udsendt yderligere en digtsamling, en kortprosasamling og fagbogen Tusind meter til lykken – Hvad man bør vide om cykelløb og Tour de France.



*

RELEVANTE LINKS:

Besøg John Bang Jensens egen hjemmeside – bl.a. mulighed for at sende forfatteren en mail...

Læs mere om John Bang Jensen på litteratursiden.dk – bl.a. mulighed for at læse et af hans digte...


 

Tempo-prosa

John Bang Jensen er med sin tempofyldte prosa konstant på udkig efter nye veje i sproget. Det giver hans korte noveller og andre eksperimenterende stykker en fin spænding.

BONUS-INFO:
Læs teksten Rutetræning fra bogen

ANMELDELSE: Kystnære områder består af en række korte og lidt længere historier. Ind imellem disse stykker leges der humoristisk med andre former, fx et afsnit med spørgsmål og svar, et brev til kommunen og en rapport udarbejdet efter et mindre flyuheld. Forfatteren er god til at mime bureaukratisk alvorlighed, til tider i nærheden af Hans Scherfigs stemme, men om muligt endnu mere tongue in cheek.

Prosa med fremdrift
John Bang Jensen skriver en vågen prosa med korte sætninger og hårde opbremsninger, og han gør det med konsekvent opmærksomhed på sin egen placering i forhold til ordene.

Netop dét, at man fornemmer, forfatteren har arbejdet vågent, giver bogen en konstant fornemmelse af fremdrift. Der er en meget fin sproglig spænding i fortællingernes nøgternhed og de korte præcise sætninger, og han griber til tider nogle flotte abstrakte koblingsmuligheder i sine historier. Det er nærmest en slags drømmelogik, der er på spil.

I en af historierne skriver Team Fakta-rytteren Bob Dylan uden tøven en rundhåndet check til hovedpersonen, som efterfølgende vinder Tour de France med et tog som transportmiddel. Så hurtigt kan det gå.

Uventede drejninger
John Bang Jensen leger smidigt med humoristiske og underfundige træk, ofte med en slags idealistisk jovialitet i fortællerstemmen, og selv om historierne lever i sig selv med deres forskellige karakterer, mærker man hele tiden forfatteren tilstedeværende inde bag siderne.

På samme måde som der skiftes og kobles hurtigt inde i historierne, skiftes der også hurtigt fra historie til historie, og forholdet mellem forfatteren og ordene bliver på den måde lige så interessant som forholdet mellem karaktererne og deres virkelighed.

Bogen er et flygtigt og tempofyldt forløb, som i løbet af 112 sider stritter i mange retninger, og det, som gør Kystnære områder til en stærk prosabog, er måske netop, at forfatteren hele tiden forholder sig vågent i forhold til sproget. Det gør, at han kan foretage de uventede drejninger og gribe de koblingsmuligheder, som byder sig til. Det synes at være et slags projekt for forfatteren at få adgang til disse mere abstrakte snoninger i historierne ved at bevæge sig ind under den idealisme og de grænser, som ligger i sproget.



* * *

 
Teksteksempel


RUTETRÆNING

Havarikommissionen for civil luftfart

KLASSIFIKATION: HÆNDELSE.
Luftfartøj: McDonnell Douglas DC-9.
Operatør: SAS.
Dato/Tidspunkt: 23. juni 1999 kl. 13.45.
Sted: Aarhus Lufthavn.
Flyvningens formål: Ruteflyvning.
Personer om bord: 5 besætningsmedlemmer, 60 passagerer.
Skader på luftfartøjet: Buler og skrabespor på underside af fuselagen.
Tilskadekomne, besætning: Ingen.
Tilskadekomne, passagerer: Ingen fysisk, men flere tilfælde af chok i let til middelsvær grad.

Beskrivelse: Under landing i Århus erkendte kaptajn Vestergaard for sent, at styrmand Simonsen, der var på rutetræning, havde bragt luftfartøjet i et for stort rate of descent. Selv om kaptajnen øjeblikkeligt greb ind, kunne han ikke forhindre, at luftfartøjet ramte landingsbanen temmelig kontant for herefter at bounce for herefter igen at lande meget kontant.

Bemærkninger: Flyselskabet modtog flere klager fra passagererne. Passager Erik Knudsen, Århus, der lider af psykisk betinget ubehag ved flyvning, klagede i særdeleshed over, at kaptajnen og styrmanden efter landingen spøgte med den netop overståede farlige situation. Mens Erik Knudsen sammen med de øvrige passagerer ventede på sin bagage i ankomsthallen, passerede kaptajnen og styrmanden hallen (iført uniform), højlydt grinende og med ivrige fagter i luften, der skulle gengive luftfartøjets slingrende kurs, alt for stejle nedstigning og efterfølgende kontante møde med landingsbanen. Erik Knudsen begrunder sin klage med, at han "ikke selv kunne se det morsomme ved den måde, flyet landede på".

Anbefalinger fra kommissionen: Det anbefales, at flyselskabet henstiller til besætningsmedlemmer (i særdeleshed piloter), at de undlader at spøge med situationer, der har indebåret en fare for dem selv og deres passagerer. I det mindste bør spøgefulde bemærkninger, efterfølgende latterudbrud og eventuelt ledsagende hånd- og armbevægelser kun forekomme uden for passagerernes høre- og synsvidde.

Øvrige bemærkninger: Ingen.



[NB! Teksten er fra s. 87-88 i bogen. Opsætningen kan variere lidt fra originalen.]

[ t o p ]       [ h j e m ]