Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 9.9.2008
[Opdateret d. 9.9.2008]

ANMELDELSE
Christel Wiinblad:
49 forelskelser
Portrætdigte
80 sider
Kr. 199,-
Athene
Udkommet 5. september 2008

 

Af
Jesper Elving




Omslag til bogen

Christel Wiinblad
Er født 1980, bachelor i etnologi og nordisk filologi fra Københavns Universitet. Uddannet fra Forfatterskolen 2008.

Senere i år udkommer digtsamlingen Min lillebror på musikforlaget Sony BMG. Den udsendes sammen med en cd med musik af Jannick Wiinblad og hans band.

Christel Wiinblad arbejder desuden på romanen Afsked, d. 7. oktober 2007, som efter planerne udkommer i foråret 2009.

Portræt af Christel Wiinblad fra bogens omslagsflap. Foto: Thomas A.
Portræt af Christel Wiinblad fra bogens omslagsflap.
Foto: Thomas A.



*

RELEVANTE LINKS:

Læs et interview i Information med Christel Wiinblad [og Christian Bjoljahn] i anledning af, hun afsluttede Forfatterskolen i sommeren 2008...

Se et interview med Christel Wiinblad fra Den 11. time, hvor hun deltager sammen med sin lillebror...

Læs et digt fra Christel Wiinblads kommende samling Min lillebror...


 

Fornyet syn på stjernerne

I Christel Wiinblads debutsamling går det ikke at have travlt som læser. På forsiden bruges betegnelsen "portrætdigte", og man tror måske, man kender enkelte af de portrætterede, men de fineste detaljer kommer først frem, når man læser med intens langsomhed.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Digtsamlingen består af en række digte, skrevet med udgangspunkt i kendte og (for mig) ukendte personer. Hovedsagligt megastjerner, men fx også et åbningsdigt under titlen Jannick Wiinblad, som er Christel Wiinblads bror.

Mildhed og kynisme
Digtene antyder måske, at Christel Wiinblad har gjort sig mange interessante tanker om idealisme, fascination og forelskelse, og at hun er i stand til at sige ting og beskrive på en ny måde, men overordnet set kan der ikke trækkes temaer ud af bogen.

Hun skriver digte, og det gør hun med en meget fin balance mellem mildhed og kynisme. Der er hele tiden en fornemmelse af nærmest lydløs ligefremhed.

Samtidig gøres det med ydmyghed. Det er ikke bare kritiske stykker, hvor der peges fingre af berømthedens forlorenhed, men derimod en slags portrætter, der fremhæver træk hos stjernerne, som er helt igennem almene og meget relevante at se på. På den måde bevæger bogen sig også ind i nærheden af det, man kalder selvportræt.

Farten skal ned
Under læsningen har jeg haft oplevelsen af at opdage nye sider af Woody Allen, Marilyn Monroe, Britney Spears, Ian Curtis, Jørgen Leth og mange flere. Ganske overrumplende egentlig, at få fornyet sit syn på den slags og meget mere følgende deraf.

Det er en meget fin debutsamling, men kun hvis man som læser sætter farten helt ned og skruer op for opmærksomheden. Det kræver en indsats at se, hvad det er, der sker.

Som konstant fordoblet
Christel Wiinblad er faktisk selv produktets bedste formidler.

En af samlingens sidste dele er et slags spejlingsportræt mellem matematikeren John Forbes Nash og forfatteren selv. De to er begge født 13. juni, og afsnittet, som strækker sig over 12 sider taler rigtig stærkt om bl.a. digterens position.

Anmeldelsen her kan passende slutte med en passage derfra:

"Selvportrættet kræver en vis grad af intimitet, privathed og en åben og dog konsistent, skarpt afgrænset, klart udskåret og tilgængelig personlighed, hvilket jeg er usikker på, om jeg er i stand til at formidle, fordi jeg ikke er sådan, jeg er som konstant fordoblet [...] og kan man overhovedet tale om biografi, portræt, når man skriver om fiktioner, ikoner, der hele tiden er noget andet og hele tiden er én selv?"


* * *

 
Teksteksempler


1.

Jørgen Leth

hans blik sidder på kvinden
som om hun var en lampe,
en kage af plastik
eller en hvilken som helst anden
                              umælende blomst

og han er sød og pænt naiv
            og lige så opstemt, skinnende
og metallisk som hans hår
holder hans tale sig lige på grænsen
til det virkeligt klamme og vulgære

og det er sådan han forsøger
at udstille den verden
som han ønsker
at gøre lige så erotisk og fin
som en af hans yndige veninder
            der nem og tilgængelig
            villig, våd og perfekt
balancerer helt rigtigt
mellem enten at være
            for ivrig, for hengiven
            eller for billig og ligeglad

og sådan gør han, manden:
for at forføre seeren
flytter han dennes blik derhen
hvor cyklen eller bjerget
            røber sin hemmelighed

ja, sådan ser han, manden
der taler som en rytter
på en cykel på en kvinde på en hest
i sengen foran kameraet, nøjagtig
            som jeg ville se,
som jeg ville bevæge mig
            hvis det var mig,
            der var en mand

2.

Christel Wiinblad

jeg har fantasier
om at være kvinden
med fantasier om kvindesex
            på offentlige toiletter,
om gruppesex
efter rockkoncerter
i skumle baglokaler
og om at blive straffet og forsvinde
            under fotografier
af geder og køer –
            jeg drømmer
også de sædvanlige
tilladte forbudte fantasier
for almindelige mennesker
                            som mig

og jeg passerer hende,
jeg glider ind i hende, ind i den kvinde,
            ind i den del af mig
der forført og fortryllet
aldrig kan få nok og slet ikke
            kan få det hårdt nok
og bryder så sammen
af ædru, stædig
            og næsten ikke genert

igen med det hele løbende
rundt i kroppen
            og alt for meget udenpå
som digte, blomster
og ridelektioner
            så kedeligt, vidunderligt,
heftigt og banalt

at det brænder og gør ondt
som forår, musvitter
og et pludseligt sammenbrud
under en tom
            blå himmel



[NB! Digtene står s. 28-29 og s. 82-83 i bogen.]

[ t o p ]       [ h j e m ]