Noveller
192 sider
Kr. 175,-
Udkommet 12. april 2007

Anne Liisberg

Ida Jessen
Er født 1964 i Sønderjylland og opvokset i Thyregod. Hun er cand.mag. i litteraturhistorie og massekommunikation fra Århus Universitet og har bl.a. brugt sin uddannelse som oversætter af engelsk og norsk litteratur. Jessen var 1990-95 bosat i Norge, hvor hun arbejdede som konsulent for det norske forlag Cappelen og er stadig fast oversætter af Karin Fossum og Lars Saabye Christensen, hvis forfatterskaber også har fællestræk med hendes eget, fx den psykologiske indsigt, de kriminalistiske plot og især blikket for mentale og geografiske yderpunkter.

Jessen debuterede på det århusianske forlag Klim med novellesamlingen Under sten i 1989, men rykkede allerede med sin anden bog De uskyldige fast ind hos Gyldendal. Ungdomsserien Troldtinden i fire bind udkom dog hos Klim [1996-99]. Jessen har siden 1994 udgivet i snit en bog om året, mest romaner og børnebøger, men brød først lidt mere bredt igennem med Den der lyver [Gyldendal, 2001]. En mand kom til byen er hendes første novellesamling siden 1997.

Hun har modtaget et hav af priser og arbejdslegater og modtog som den første Jytte Borberg Prisen i 2006, hvor hun også fik BG Banks Litteraturpris for Det første jeg tænker på.

*

Læs hele novellen Sig altid farvel i tide fra Ida Jessens novellesamling på Gyldendals hjemmeside...

Læs et interview med Ida Jessen fra Politiken i 2006 [NB! Interviewet er den del af en serie, der senere er samlet i Carsten Andersens Digtere i forhør]...

At forstå menneskene

Ida Jessen tager atter nutidseksistensen ved vingebenet i den fortættede novellesamling En mand kom til byen. Den fastholder hendes position som en prosaist i særklasse, mener vor anmelder.

ANMELDELSE: En mand kom til byen består af ni noveller, hvoraf de fire udgør et samlet forløb, der udspiller sig blandt kendte personer på Brogård i byen Hvium, der også dannede skueplads for Jessens romaner Den der lyver (2001) og Det første jeg tænker på (2006). Ja, faktisk kan også novellen Men Grand vendte om (tidligere trykt i antologien Mod nul, Gyldendal 2000) placeres i Hviumuniverset som et forstudie til hovedpersonen Christian i Den der lyver.

Jessen har åbenbart svært ved at slippe miljøet og figurerne i den limfjordske lilleby, og man kunne jo frygte at blive spist af med lidt opkogt suppe på en pølsepind sådan a la Hvad der videre skete for folk og fæ i Hvium. Det gør man også på en måde - altså får at vide, hvad der videre skete. Men opkogt suppe er det ikke. Jessen doserer sine ingredienser suverænt og serverer atter nærende og foruroligende læsning til dem, der som jeg, er blevet en lille smule afhængig af hendes barske og indsigtsfulde portrætter af nutidsmennesket.

At fare vild i sin verden
Med westerntitlen En mand kom til byen slås temaet for de fire noveller om Brogårdsfamilien an. Den fremmede i skikkelse af den forhutlede, bosniske flygtning Enis finder ly på Brogård og bliver ufrivilligt katalysator for det kendte, den tavse våbenhvile mellem ægteparret Ragna og Pauli. Inden krigen for alvor bryder ud i et sammenstød så smerteligt, at det ikke står tilbage for beskrivelsen af parforholdet i Jessens forrige roman ABC (2005), får vi små glimt af de tos tanker om sig selv og hinanden, hvilket ikke gør tragedien mindre.

"At den mand dog kunne have så lidt selvindsigt. Tænk, at han kunne tro, at han kunne blive lykkelig af intet at lave. Hvorimod det ikke faldt ham ind at bruge ordet "glæde" om skovarbejdet", skumler Ragna over Paulis banale lotto-drømme. Men det virkelig sørgelige er jo, at hun gør præcis det samme. Drømmer sig andetsteds hen og glemmer at leve der, hvor hun er. Som Pauli mærker hjemløsheden stramme til om hjertet i sin egen tomme stue, er Ragna også faret vild i sit liv. Om der er en vej ud eller tilbage henstår i det uvisse. I den sidste af de fire Brogårdsnoveller er både Pauli og Ragna fraværende.

Det uhyggelige
Novellerne er i både form og tone umiskendeligt jessenske i balancen mellem det hverdagsrealistiske og det subtilt urovækkende. Uroen etableres nogle gange af åbenlyst utroværdige eller let forskudte fortællepositioner, som i Vindmøllemand, hvor den forvirrede historie om et venskabs endeligt viser sig at være optakten til en kærlighedshistorie, som den umiddelbart udenforstående fortæller har del i. Andre gange vokser uroen til uhygge via mangel på viden, som i Sig altid farvel i tide, hvor en kvinde uden påviselig årsag forlader sin familie midt om natten, går vild i de mørke skove, flygtigt udveksler leveråd med en anden forvildet eksistens og efterlades med sin egen stemmes ekko i den natur, der som altid hos Jessen spiller en fremtrædende og påtrængende rolle.

Jessens grundtone er mørk, og spændingen mellem hverdag og uhygge, mellem psykologisk realisme og mærkeliggjorte omgivelser fungerer fortræffeligt i novelleformatet. Teksterne anslår sikkert en stemning og en situation, men også en snigende flertydighed, der lader dem rumstere længe efter, sidste blad er vendt. En mand kom til byen lægger hverken nye alen til eller åbner nye døre i Jessens forfatterskab. Den fastholder blot hendes position som en samtidsprosaist i særklasse. Og det er mere end nok.