Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 14.4.2009
[Opdateret d. 14.4.2009]

ANMELDELSE
Jakob Ejersbo:
Eksil
Roman
288 sider
Kr. 299,- (vejl.)
Gyldendal
Udkommet 1. april 2009

 

Af
Michael Balle Jensen




Omslag til bogen

Jakob Ejersbo
1968-2008. Han boede i Moshi, Tanzania, i perioderne 1974-77 og 1981-83 sammen med sine forældre og lillesøster. Siden besøgte han Tanzania adskillige gange.

Uddannet som journalist og slog igennem som forfatter med romanen Nordkraft i 2002, der var sat i Aalborgs narkomiljø i starten af 90'erne, og som blev filmatiseret med succes.

Forinden havde han også udgivet den fine novellesamling Superego og brevromanen Fuga.

Baggrunden for Eksil
Ejersbo afleverede i forsommeren 2007 manuskriptet til to bøger romanen Liberty og novellesamlingen Revolution.

Det blev aftalt med forlaget at dele novellebindet op i to, og det kom der romanen Eksil ud af.

I september 2007 fik Ejersbo konstateret kræft, men stærkt svækket lykkedes alligevel for ham i samarbejde med forlaget at færdiggøre arbejdet. Liberty og Revolution udkommer i løbet af 2009.

Portræt af Jakob Ejersbo fra bogens omslagsflap. Foto: Morten Langkilde ©.
Portræt af Jakob Ejersbo fra bogens omslagsflap.
Foto: Morten Langkilde ©

 


*

RELEVANTE LINKS:

Politiken lavede i 2008 et lille, fint portræt af Ejersbo...

Læs også Senturas anmeldelse af Nordkraft, der udkom i 2002...

bibliotek.dk kan du gratis bestille filmen Nordkraft, der var instrueret af Ole Christian Madsen...


  Hundene vender tilbage

Jakob Ejersbos roman Eksil er det første af hele tre efterladte værker fra hans hånd. Vi følger en ung pige med et udtalt kaos i sit liv.

ANMELDELSE: Handlingen er hensat til Tanzania i midten af 80'erne. En scene, hvor korruption, fattigdom og konflikter danner bagtæppe for en ung engelsk piges liv. Et Tanzania, som Ejersbo selv boede i under dele af sin opvækst, mens hans far arbejdede for Danida.

Romanen rummer basalt set den samme psykologiske konflikt, som Ejersbo foldede ud i Nordkraft. Den 15-årige Samantha har en fraværende far, der dyrker skumle forretninger, og en mor, der mest af alt dyrker gin og tonic i store mængder.

Det bliver en opvækst, der på ingen måde ender fornuftigt. Det meste af den er Samantha overladt til sig selv. Enten på kostskolen, som hun foragter, eller i en endeløs række af vilde fester og kærlighedsløse forhold.

Dømt til at gå galt
Samantha opdager, at hun som kvinde, har en vis magt over drengene i sin nærhed. Men desværre går det hele tiden galt for hende. Det ender med både voldtægt og abort.

Og som læser har man ofte lyst til at give hende en ordentlig opsang. Hun forstår nemlig ikke den selvdestruktion, som hun er ved at arve fra sine forældre. I bedste freudianske stil forelsker hun sig i den meget ældre Victor, som principielt er en kopi af faderen. Det er naturligvis dømt til at gå galt.

Det går bedre for søsteren, der vælger sig en stabil mand og et stabilt liv. Men det formår Samantha desværre aldrig. Som hendes ven, danskeren Christian, udtrykker det, så er det eneste fortrin, hun formår at bruge, hendes krop. Hovedet har hun ikke styr på.

Det afrikanske kaos
Samantha er bogens fortæller – så man lever sig ind i hendes perspektiv og får sympati for hende. Og Ejersbo viser den samme knivskarpe sans for både dialog og drive i fortællingen, som man allerede kender ham for. Men der er også plads til lyde og lugte, der bringer én ind midt i det afrikanske kaos.

Netop dette afrikanske kaos fungerer fint som en spejling af Samanthas kaotiske indre. Hun er vokset op i det men alligevel til en vis grad beskyttet i de hvides kvarterer bag vagtmænd og hegn. Tragisk nok er det også frygten for at forlade Afrika, der virkelig gør ondt på hende. Hun er fanget i både sit eget indre og Tanzanias ydre kaos.

Portræt af det moderne menneske
Tanzania fungerer nok som bagtæppe, men Ejersbo er ikke ude på at fortælle en historie om ulandenes problemer. Selvom de ligger der, og hans sympatier skinner klart igennem. Historien om den industrialiserede verdens udbytning og manglende medmenneskelige engagement i kontinentet er ikke det primære ærinde.

Ejersbo giver i stedet et portræt af det moderne hjemløse menneske, der er splittet mellem kulturer, men alligevel lever i dem.

Som i Nordkrafts billedsprog spiller hundene også i Eksil en rolle. Et par stykker bliver slået ihjel, da de angriber, men alligevel vinder de til sidst. Det ville dog afsløre for meget af romanens handling at gå yderligere ind i det.

God og medrivende fortælling
Først og fremmest er der tale om en god og medrivende fortælling, som sætter nogle almenmenneskelige udfordringer på spidsen. Samantha finder aldrig rigtigt ud af, hvem hun er. Men man kan godt blive lidt klogere på sig selv i selskab med Eksil.

Det har været nærliggende at drage sammenligningerne til Nordkraft, men Eksil er faktisk en rigtig god bog i egen ret. Den viser med al tydelighed, at vi mistede en stor dansk forfatter den 10. juli 2008.

 

 

[ t o p ]       [ h j e m ]