Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 23.5.2006
[Opdateret d. 23.5.2006]

ANMELDELSE
Jørgen Leth:
Det gør ikke noget
Digte
160 sider
Kr. 199,-
Gyldendal
Udkommet 24. maj 2006

 

Af
Ulf Joel Jensen




Omslag til bogen

Jørgen Leth
Er født 1937. Oprindeligt uddannet journalist. Debuterede som forfatter i 1962 med digtsamlingen Gult lys [Gyldendal] og fik sit første gennembrud med Sportsdigte fra 1967 [Gyldendal]. Er også anerkendt som filminstruktør (det er for sine film, at Leth har fået Statens Livsvarige Ydelse – ikke for sine bøger) med titler som Det perfekte menneske (1967), En forårsdag i Helvede (1976) og fællesprojektet med Lars von Trier De fem benspænd (2003).

Debatten om erindringsbogen
Sidste år vakte Jørgen Leths erindringsbog, Det uperfekte menneske [Gyldendal]¸ voldsom debat i pressen, fordi Leth i den i detaljer beskrev sit seksuelle forhold til sin kogekones kun 17- eller 18-årige datter, ligesom han beskrev, hvordan han i en periode havde fungeret som sin ex-kones alfons (med hendes eget samtykke), og hvordan han i flere omgange havde fungeret som hash-kurer tilbage i sin ungdom.

Den voldsomme debat førte bl.a. til, at Jørgen Leth blev fyret som tv-kommentator på TV2 Sporten, mistede sin titel som dansk konsul på Haiti – og blev tvunget til at udskyde sit næste filmprojekt, Det erotiske menneske. Det gør ikke noget er første udgivelse fra Leth siden.

Portræt af Jørgen Leth fra bogens omslagsflap. Foto: Marianne Grøndahl.
Portræt af Jørgen Leth fra bogens omslagsflap. (Foto: Marianne Grøndahl)



*

RELEVANTE LINKS:

Læs digteren Rasmus Nikolajsens anmeldelse af Jørgen Leths Samlede digte [Gyldendal, 2000]....

Ekstra Bladet har haft fat i digtsamlingen Det gør ikke noget og skrællet den for saftige godbidder [NB! En søgning på forsiden finder også de artikler, de skrev om miseren med erindringsbogen]...

Se et indslag fra DR2's Debatten, som havde Ekstra Bladets Bent Falbert og Jens Christian Grøndahl i studiet i efteråret 2005, da diskussionen om Det uperfekte menneske var på sit højeste...

Stefan Rasmussen fra dr.dk/kultur skriver i en omtale af Jørgen Leths digt Kneppe [fra Billedet forestiller, 2000], at al lyrik i princippet er erotisk...


 

Leth gør noget

Det er første bog efter Det uperfekte menneske – den erindringsbog, der forandrede Jørgen Leths liv. Fra toppen af det meste faldt han ned og ned, forbi en fyreseddel fra TV2 Sporten og fratagelsen af titlen som Honorær konsul på Haiti, forbi den almindelige respekt til det modsatte, lige til han ramte rock bottom, krøb i flyverskjul og færdiggjorde en digtsamling, som har været undervejs i nogle år. Nu er den her, første bog efter Leths private Ground Zero, og så hedder den endda Det gør ikke noget

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Man kan ikke helt lade være med det. Man sidder der og glor på det måske lidt trætte ansigt, det måske lidt melankolske – bitre? – drag om munden under det resignerede blik bag den kraftige brille. Den sammensunkne holdning, de åbne døre i baggrunden… Man glor, gør man, på billedet af Jørgen Leth på flappen til hans nye digtsamling Det gør ikke noget, og man kan ikke lade være med at spekulere over, hvor meget sidste års overophedede debat egentlig har taget på ham. Om den har taget på ham, som han har taget på kokkens datter. Ja, beklager – jeg ved godt, at sådan skal man slet ikke kigge på hans foto og endnu mindre læse hans digte, men det er altså svært at skille de to størrelser.

Er det muligvis Leth?
Er det Leth selv, der er fotografen i digtet Fotografen har muligvis lyst, hvor vi med velkendt Lethsk sans for den erotiske detalje lader voyeurblikket glide hen over en stribe anonyme kvindekroppe? I så fald skuffes vi halvvejs i digtet, hvor det konstateres, at det, fotografen – muligvis – har lyst til, er at tale til hende…

I hvert fald toner han rent flag i digtet Komme videre i livet, hvor han med mild ironi genbruger afslutningen på det fælles filmprojekt med Lars von Trier, De fem benspænd, og slutter digtet med linjerne: "Hvordan falder det perfekte menneske?/Sådan falder det perfekte menneske". Ja, bortset fra, at en note bagest i bogen kundgør, at det digt er skrevet helt tilbage i 2002 – altså lang tid før massakren på Leth sidste år.

Men så i digtet Det danske sprog da, hvor han beskriver "Dorothie-scenen", en kneppescene i stikord. Hvor digtets jeg bekender sig som en kneppende, libido-drevet antropolog, høj på ærligheden og skyldig i at være fremmed og i at have elsket alle sine kvinder, tre koner og en striber kærester i Haiti.

Tilgivelse, trods eller resignation?
Det er som sagt svært helt at læse Leths digte uden at lade sin læsning farve af sin viden om hans seneste stormfulde år. Og hans tidligere erotiske eskapader i almindelighed… Det gør det let at afvise digtene som værende næsten for personlige (og er det en kritik, der holder nogen steder? Kan digte være for personlige, for tæt på – eller er det i virkeligheden det rene nonsens?), til at de kan læses objektivt (og er dét i hvert fald ikke det pureste vås: En objektiv læsning – hvordan skulle det nogensinde kunne være et ideal?).

Og hvis vi så giver os denne læsning, denne farvede, usømmelige læsning, i vold, hvad betyder så titlen? Hvilke ekstra betoninger kan vi lægge i den? Det gør ikke noget… Hvad gør ikke noget? Er det Leth selv, der som en anden alfaderlig figur favner kritikken og tilgiver feminister, klummeskribenter, Morten Stig Christensen fra TV2, det officielle Danmark, forargede danskere – som end ikke har læst hans erindringer – og bare hvisker et næsten trøstende "det gør ikke noget… Så, så, min ven" til os alle sammen? Eller undskylder han tværtimod sig selv? Er titlen hans forsvar? Hans trods? Det gør ikke noget – i meningen "I kan sige, hvad I vil – det gør ikke noget – jeg står ved mit?"

Eller er det måske mere en resignation: Vi kan alle sammen, Leth, dig, mig, klummeskribenterne, feministerne osv., hoppe og danse, skrige og råbe, lade os begejstre og forarge – det gør ikke noget. Det ændrer ikke en pind. Livet bliver levet, som det gør.

Flere spørgsmål end svar
Jørgen Leth gør noget. Han skriver. Han sanser. Han lever. Fortsat. Sprogligt, rytmisk, billedmæssigt har han i hvert fald ikke taget skade af turen gennem revsemøllen – spørgsmålet er, om hans kunst har. For som sagt så falder hans produktion lidt i to faser (uanset om man tilhører massen af moralske kritikere, Leths forsvarere eller de komplet indolente): Før Det uperfekte menneske og efter. Leth læses i et andet lys nu – og det er ikke ubetinget godt for digtene, tror jeg.

Uanset hvad er det en digtsamling, som efterlader sin læser med flere spørgsmål efter endt læsning end før. Og som sådan er den vellykket. Måske er den et partsindlæg i debatten – den kan i hvert fald læses som sådan – måske er den ikke. I samlingens sidste digt, Det jeg har levet, står Leth i hvert fald frem og står ved sit liv, sine prioriteringer og nægter at sætte punktum for digtet, for samlingen – i sidste ende for sig selv som kunstner.



* * *

 
Teksteksempel


Det jeg har levet
– kærlighedsraga

(en hilsen til Inger Christensen)

Jeg gør som Dan Brown.
Bekendtgør at alt er facts
stederne findes
tunnelerne
kunstværkerne
kunstnerne selv
alle personerne findes
det jeg har levet findes
et eller andet sted
kan det findes igen
min fantasi findes
liderligheden er der altid
det jeg har levet
er i mit hoved og findes
skriften findes og har det godt
det ene ord efter det andet
kommer på plads
forskubber sig kun lidt
bliver til sætninger som findes
Dorothie findes
Viagra er til at få
jeg er der selv findes
han er malet blå findes
opfindsomheden er til at få
besatheden er der
til hver en tid findes
holder hendes hænder
over hovedet eksisterer
trænger ind i hende findes
nydelse forglemmelse findes
det går ikke væk findes
lægger mig og tænker
hvert billede er der findes
det er alt sammen sandt er der
blå blå og atter blå er der
findes og findes på ny
duftene er der og kommer igen
armhuler findes Claires knæ er der
alt sammen virkeligt
kroppen under vand er så let
at holde er der
kærtegnene kommer tilbage
i hænderne findes
de hemmelige steder
de er der alle sammen
tunnelerne kunsten er der
kunstnerne selv
kæresterne er der
et sted findes de findes
forførelsen folder sig ud
ordene er der findes
og kærtegnene igen og igen
er der som et katalog
jeg kan udenad som i søvne
ventetiden er der
de halve timer
minutterne er der
utålmodigheden findes
kærligheden eksisterer er der
jeg var der er der
omfavnelsen igen findes
at komme tilbage er der
den mørke hud findes
åbningerne
pik og kusse er der
de frække ord kan bruges
bruge sproget findes
fylde tiden ud er en kendsgerning
være ufornuftigt findes
tage hende kan siges
tager hende også bagfra
det skrækkelige forbudte findes
liderligheden er der
den unge kvinde på vej over gulvet
er ikke en løgn findes
hendes mund findes
en hviske kommer ud er der
mund til øre og så igen
at falde i søvn i hinandens arme
er historie findes
kærligheden kan kaldes meget
findes
at komme tilbage findes
at finde sin kvinde igen findes
at leve at dø findes
at leve at dø
sekunderne minutterne
er der hele tiden tikker af sted
dagene nætterne er der
bruges en efter en er der
sødmen i natten til rådighed ja
mørkets hemmeligheder
svøbt ind i kærtegn findes
livet dag på dag bruges bruges
nat på nat eksisterer alting
findes tomhed falder på plads
hvad er der sket med mig findes
billederne i hovedet kommer igen
og igen kører frem og tilbage
kan redigeres og mixes er der
den evindelige pirrende film
palmernes heftige brusen
naturens liderlighed findes
havets obskøne dybe rallen
kommer efter mig findes
vinden er der hele tiden
fordi stedet jo er der
stedet er der unægtelig
det er virkeligt
derfor kommer bedøvelsen er der
jeg lader duftene lydene kvæle mig
naturens voodoo trænger sig på
uhæmmet er den er der
de fligede palmeblade bæver
er der jeg bæver er der
og kan ikke sætte punktum findes

et gulnet blad flyver gennem luft og lægger sig

det er som det skal være
bølgerne brager ind
gråblå brydes over revet
skum skum skum brydes
udtoning billedet ud



[ t o p ]       [ h j e m ]