Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 8.7.2008
[Opdateret d. 8.7.2008]

ANMELDELSE
Henriette E. Møller:
Kaiser
Roman
223 sider
Kr. 199,- (vejl.)
Gyldendal
Udkommet 8. maj 2008

 

Af
Kirsten van der Poel




Omslag til bogen

Henriette E. Møller
Er født 1976, uddannet fra Forfatterskolen i år 2002.

Debuterede i 2007 med romanen Jelne, der samme år sikrede hende bl.a. Bogforums debutantpris og Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat.



*

RELEVANTE LINKS:

Besøg Henriette E. Møllers hjemmeside – bl.a. mulighed for at skrive kommentarer og følge med i hendes logbog over læste bøger...

Læs Senturas interview med Henriette E. Møller fra 2007, hvor hun fortæller om glæden ved at finde på gode sætninger – også andre gode links...


 

Kærligheden som drivkraft

Henriette E. Møllers nye roman er en fin fortælling om modne kvinder, kærlighed og afsavn, der giver sin kvindelige læser stof til selvevaluering. Sproget fylder dog rigeligt i forhold til fortællingen.

ANMELDELSE: Hun kan noget med sproget, denne gentagne monotoni. Det kan Henriette E. Møller. Hun kan gentage ordene. Det er Henriette, hun gentager ordene, ordene bliver stilen, og stilen indfanger sin læser.

De indledende linjer her illustrerer Henriette E. Møllers helt specielle sproglige stil. Det er stilsikkert, eksperimenterende og nyskabende, en slags poetisk prosa med kanter, der kan fange stemninger – og vække dem igen hos læseren.

I debutromanen Jelne fra 2007 fungerede disse sproglige kreationer meget fint, men i forfatterens roman nummer to, Kaiser, bliver de brugt for ivrigt og insisterende, og sproget bliver en tand for påtrængende i forhold til fortællingen.

Store følelser
Kaiser handler om tre generationer af kvinder: barnebarnet Ida, hendes mor Agnete og hendes mor igen Ebba. De er alle tre samlet ved morfaren Albert Kaisers dødsleje, og i deres egne tilbageblik og i deres liv her og nu følger vi de tre kvinders liv og skæbne.

Fortællingens drivkraft er de tre kvinders kærlighedsliv og utroskab. De kender alle til utroskaben, og de er alle tre dårlige til at håndtere den. Netop i bryderiet med de store følelser og tabet af kærlighed er det, at vi skal vi finde romanens væsentligste pointe, nemlig vigtigheden af at tage ansvar for sig selv og for andre.

Som i Jelne befinder vi os altså igen i et fintfølende univers fyldt med kvinder og stille færden. Også omdrejningspunktet er bekendt: en ung kvinde, denne gang Ida, der skal finde sig selv og sin rolle i livet. I Kaiser bliver der dog trukket lange historiske linjer tilbage til de tidligere generationer, og det er ikke nogen dårlig idé, for det rykker for en stund fokus væk fra det banale.

Kvindelig selvevaluering
De tematiske gentagelser og den intensiverede brug af den poetiske prosa kunne godt give læseren en fornemmelse af for meget gentagelse i forhold til debutromanen. Men alligevel sluger man det, nok især fordi den appellerer meget tydeligt til sin kvindelige læser.

Vi kvinder kan lide at svælge i damebladenes evige historier om den komplekse kærlighed, og vi sluger socialrealisme, som var det vitaminpiller. Vi identificerer os med bogens personer og evaluerer samtidig vores eget liv.

Det kan dog af og til også blive for meget. Der sniger sig en depressionslignende tilstand ind på læseren, og man har lyst til at råbe: "Så gør dog noget, tag dig sammen!". Man har lyst til at bryde mønstret, få personerne til at handle. Det skal ikke være så sørgeligt.

Henriette E. Møller skriver indtagende og dybdefølende om sine personer, de kunne være nære venner eller familiemedlemmer, så virkelige fremstår de. Hun er både sproglig stærk og en fortællingens kvinde. Men jeg kunne alligevel godt tænke mig at se hende folde sig ud i noget andet og større i den næste roman.

[ t o p ]       [ h j e m ]