Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 4.5.2006
[Opdateret d. 4.5.2006]

OMTALE
Kurt Harrits:
Alias ingen
Digte
72 sider
Kr. 98,-
Attika
Udkommet efteråret 2005

 

Af
Erik Helger




Omslag til bogen

Læsetip
Hvis man ønsker flere oplysninger om Jorinde & Joringel, kan man læse antologien Bogens virkelighed [Gyldendal, 1999], hvor forfatteren Henning Mortensen i et spændende essay, Syv tusind jomfruer, gennemgår forlagets historie.



*

RELEVANTE LINKS:

Læs lidt mere om Kurt Harrits' Alias ingen på forlaget Attikas hjemmeside...

Erik Helger debuterede selv med en digtsamling på Jorinde & Joringel i 1975 – læs Senturas anmeldelse af hans seneste digtsamling...

 

Ordene hviler

Digteren Erik Helger har læst en digtsamling af Kurt Harrits, der udkom sidste år, og som ikke fik særlig udbredt omtale. Det vil han gerne råde bod på, for han mener, at bogen er ærlig og ejendommelig rolig ind i alle kroge...

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

OMTALE: Der skulle gå 33 år mellem Kurt Harrits' første digtbog Sprogets Potemkin citerer en kalkun [Jorinde & Joringel, 1972] og Alias ingen fra sidste år.

I denne sidste er det ikke nemt at ville beskrive eksistensens rødder, som mange af digtene gør, og derfor ofte støder på modstande "ved verdens rand". Men følelsen af at drukne eller forsvinde bliver efterhånden så almindelig, at det usete, glemsomheden, en forblæsthed opleves som gyldige måder at overleve på.

I digtet Bare en vej veksler forfatteren mellem elementer fra livet, der findes eller ikke findes. Og selv om opremsningen er udført med meget humor, ender det alligevel alt sammen som én stor ulykke, og "Så var der ikke til mere."

Et digt som Under jorden, der handler om at have mistet, og huske det mistede, viser et gennemgående træk ved samlingen: det langsomme, omhyggelige tempo, som digtene er opbygget i, og som læseren ganske enkelt bliver tvunget ned imod. Det har den fordel, at alle ord får lov til at hvile klart og tydeligt.

Modent og klogt
I det hele taget bærer digtene præg af en sjælden sikkerhed og modenhed, der sprogligt daler gennem denne meget fine bogs livsnære, og dermed også dødsnære visioner.

Der er tilmed en overraskende klogskab til stede, som Harrits fx giver udtryk for ved at påstå, at han faktisk ingenting forstår. Han forstår ikke, hvordan et brev kommer frem, og han forstår sig heller ikke på forklædning. "Her – i aflagt tøj – forstår jeg/mindre end nogensinde."

Et andet sted skriver han: "Nævn mig noget,/som ikke findes." Digtet Hjertets renhed slutter således: "Du/har tænkt at det skal være med/hætten over hovedet og øjnene/lukkede. Guds værk. Finger/mod finger." De sidste linjer i denne forunderlige samling lyder: "Lyset er tændt,/og det er ikke herfra."

Kan man fortrænge at ophøret nærmer sig? Det kan man sikkert godt. Men det sker ikke her. Hvor alvoren svulmer op med en rødmen bag himlen. Hvor tiden viskes ud. "Bag urglasset/er der ingen viser/og intet tal". Og planeten. Hvilken tilstand befinder den sig i? "Jorden er for længst gået ned." Tabene høres igen og igen. Det virker så selvfølgeligt. Skrevet helt uden undren.

Kurt Harrits, som i 70'erne og 80'erne ledede Århusforlaget Jorinde & Joringel på fornemste vis, ville undertegnede med stor glæde gerne læse flere digte af. Men siger foreløbig tak for denne vidtrækkende portion. Her er hverken for meget eller for lidt.



* * *

 
Teksteksempler


1.

Hvid

Når æbletræet står i blomst
og luften er hvid af vækst og
grenen hænger på det hvide papir
og skjorten er syet
med fingrenes skælven
mere hvid og tung end hvid.

Når kulden siver ud af månen
og søvnen kommer frem
i en hinde af uskyld

kalkes æbletræet over,
saftspændet bliver hvidt
og dagen gløder mere
end nogensinde tænkt.

Når alt således er hvidt,
hvad er så tilbage
andet end den is
der breder sig
over den brændende sol mellem
grenene på det træ,
der aldrig bærer frugt?

2.

Uden dig

Jeg vågner uden at trække vejret
i en fremmed og vidløs verden.
Der er ingen næsten uhørlig snorken
og intet aftryk af søvn, drømme eller krop.
Det er ikke en morgen
med generøs nærhed
og ikke med gentagen frekvens:
                                en aften for første gang
                                en nat på månens bagside.

Jeg kan ikke finde dine lyse kjoler eller tæppet fra Sfax
og ikke din ånde på spejlet
eller den børste du købte i Samarkand.
Jeg ved ikke hvor Billie Holidays sange er
og jeg må næsten tro, at billedet på væggen er borte
sammen med Kærlighed i koleraens tid.
Og lige meget hvor meget jeg leder
kan jeg ikke finde albummet med de billeder
du bragte med.

Sådan ville det være hvis du forlod mig.
Men hvordan kan du det,
når duften af dig er her endnu?

3.

Gravskrift

Jeg er hittebarn
og uden samvittighed.
I en vugge af uhøvlet træ
kom jeg ind på nederste trin
i det øjeblik,
der kommer når det vil.

Jeg løser ingen gåder.
Ingen har hørt mig
trække vejret.
Min søvn er
lige så sorgløs
som regnbuen er tom
for farver.



[ t o p ]       [ h j e m ]