![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 30.3.2007 [Opdateret d. 25.5.2010]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Hvo intet vover…
Maja Lucas debuterer overbevisende med en samling forstemmende, men helstøbte og dirrende tekster. ANMELDELSE: Er der et jeg til stede i denne tekst? Spørgsmålet slår én under læsningen af Maja Lucas prosabog Jegfortællinger, som jeg da også indbildte mig hed Jegforestillinger. Men nej, fortællinger er det altså. Af et gennemgående, men meget diffust jeg, der i bogens sidste prosaskitse Jeg afgrænser sig selv som summen af sine kropslige kendetegn. Jeget er en ung kvinde, der ud over sin krop nok har nogle forestillinger om sig selv, sine drømme og relationer, men som i høj grad lader sig definere af blikke udefra og tilfældige stemninger, og som trods sit savn efter intimitet hele tiden holder en distance til andre mennesker. Den afsluttende kropslige afgrænsning er derfor måske et første skridt på vejen til at definere sig selv som sig selv og dermed også vove at række ud efter andre. Generationsopgør Som portræt af den generation, der i dag er i tyverne, former Jegfortællinger sig nemlig også som et opgør med forældregenerationen, de forkætrede og forkælede 68'ere. Kvindens forældre fremstår selvoptagede og mindst lige så berøringsangste som hun selv, travlt som de har med deres egne projekter, mens det er farmoderen, der står for et lille glimt af menneskeligt nærvær og intimitet. I den lille, sorgdryppende Mint, der afrunder bogens anden del om farmorens sygdom og død, brydes fortællerens distancerede stil da også og i én lang sætning frisættes al den voldsomme vrede, sorg, lyst og længsel, som sproget ellers holder i stram tøjle. Hårdkogt minimalisme Lucas har måske ikke så meget sort humor, som man fx finder hos beslægtede forfattere som Helle Helle og svenske Mirja Unge. Til gengæld dirrer hendes tekster som deres af en uudtalt, eksistentiel længsel, og hendes lakoniske tristesse emmer af en så bandsat desperation over tilværelsens ulidelige lethed, at man ikke går uberørt gennem mødet med hendes portræt af en generation, der næsten intet vover og derfor næsten intet vinder.
|