![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 8.2.2008 [Opdateret d. 8.2.2008]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Indfølt historie Anne Lise Marstrand-Jørgensen har skrevet en klog og berigende fortælling om en kvindes rejse ind i grænselandet mellem virkelighed og vanvid. ANMELDELSE: Anne Lise Marstrand-Jørgensen har begået sin tredje roman. Bogen er et prægtigt lille studie i psykens uregelmæssigheder, men også en spændingsroman, som holder læseren vågen til ud på de små timer. Marstrand-Jørgensen er blevet kaldt en af vore mest talentfulde forfattere. Men hun har ikke blot talent, hun folder det også ud i Ingen. Knust glas eller kviksølv Elisabeth trækker sig ind i sig selv. Elisabeth drømmer. Elisabeth foretager overspringshandlinger. Angsten sætter ind, og drøm og virkelighed, fortid og nutid flyder sammen. Hvem har gravet i Elisabeths have? Hvem har været i Ottos tomme lejlighed? Har Elisabeth selv noget at gøre med Ottos forsvinden? Er Elisabeths datter død eller levende? Elisabeths realitetssans forsvinder. Hun går i opløsning: "Alene er jeg knust glas eller kviksølv. Jeg kan ikke holde sammen på noget, det er sandheden. Jeg ved ikke, hvordan det hænger sammen. Jeg har stumper af ham i mine lommer, så han må gå rundt og mangle noget, betragte sine hænder om en kaffekop eller sine skægstubbe i spejlet og undre sig over, hvor fremmed han er." Stærk historie Romanen er holdt i et hverdagsagtigt sprog, og synsvinklen forbliver hos jeg-fortælleren, hvilket tillader forfatteren og læseren at komme helt tæt på Elisabeths vrangforestillinger. Marstrand-Jørgensen har valgt at lade fortællingens realplan og Elisabeths fantasier, drømme og erindringer flette sig ind og ud af hinanden. Denne organisering af stoffet har den effekt, at læseren, langt hen ad vejen, er lige så meget i tvivl om, hvad der er virkeligt eller ej, som hovedpersonen selv er det. Beretningen om Elisabeths er så stærk og indfølt, at man ikke blot rives med af historien, men bagefter sidder med en følelse af at være blevet beriget og langt, langt klogere på de menneskelige virkelighedsdimensioner.
|