![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 11.3.2005 [Opdateret d. 23.5.2010]
INTERVIEW Uddrag? Læs kapitel 5 fra Mathilde Walter Clarks roman Thorsten Madsens ego
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Interview med Mathilde Walter Clark: For at dæmpe utilfredsheden med et job i reklamebranchen stod Mathilde Walter Clark De fleste af os har flere idéer, end vi tror. Selv fik jeg idéen til min roman fra sætningen: "Jeg er Thorsten Madsens ego". Det var en virkelig sjov sætning, næsten verdens morsomste, da den indebar tanken om, at egoet kunne være et helt selvstændigt element i vores sind og kunne have egne planer med een. At vi måske kun var rene værtskroppe for egoets ambitioner. Sådanne små sætninger og idéer kommer til os hele tiden. Men det er vigtigt at have blik for dem som idéer, i stedet for bare at konstatere "nå, det var da en skæg sætning, som kom ind i mit hoved". Hvis man tager dem alvorligt og begynder at skrive på dem, sker det ofte de udvikler sig, siger Mathilde Walter Clarke. Tidlig morgenskriver Jeg lavede en simpel regel for mig selv: at der skulle ligge et stykke tekst
Det mærkelige ved mennesket Hvad er det, der gør, man handler forkert selvom man er fuldt bevidst om det? Noget af det mest mærkelige ved at være menneske, er at man er i stand til netop at træffe dét valg. Hvor mange gange dagligt gør man ikke ting, man udmærket godt ved, er forkerte? Vi gør det jo alle. Og hvordan kan det være, at man udmærket er fuldstændig klar over, man handler forkert? Det er sindssygt underligt og kan give stof til mange tanker. Uden for ordene Ja, men jeg tror, at de løsninger ligger et sted uden for ordenes område, og derfor er svære at beskrive. Sidder man og læser hele verdenslitteraturen, er disse ting forklaret med mytiske fortællinger, som i virkeligheden afspejler vores bevidsthedsstruktur. Alle kulturer har en betegnelse for det. Mere jordnære personer ville nok kalde det moral eller samvittighed. Andre bruger betegnelser som et højere selv eller sjælen. Men i al fald: Der er et andet sted... De fleste mennesker kender det sikkert fra sig selv. De har måske oplevet et øjeblik af, at alle begrænsninger pludseligt er forsvundet. Alt bliver en kort stund en enhed og der er ikke dualitet, angst eller en underlig trækken i hver sin retning. Det er en oplevelse, der i princippet er utroligt svært at beskrive. Men har man mødt det sted én gang, er fornemmelsen til stede i kroppen. Egentlig er det vel umuligt at forklare... Jeg har haft oplevelser af stedet. Men det skægge er jo, at dét sted, hvor der er enhed, ja, det er ikke er nogen særlig god historie. Alle historier handler i virkeligheden om det helt modsatte. Nemlig, at noget er ubehageligt, og man vil et andet sted hen, eller leder efter noget andet. Demokrati og kreative udskejelser Hvordan er forskellen på at lave det, man skal og så det, man gerne vil? Og det er jo den diametrale modsætning til skaben, der mest er et enheds-glimt: Man ser noget i et glimt dét vil man så gerne forfølge og føre ud i livet. Uden diskussioner
Når man vil komme ind på en idé, må man stille sig selv lidt til side, for at den kan komme til at udtrykke sig selv. Så sker der et eller andet. Man tænker måske først "nej, det var ikke lige det...". Men så er det man vil forcere, og så går det jo som regel skævt. Af og til må man nøjes med at konstatere, at nu vil det altså sådan og sådan... og så acceptere, at man ikke forstår, hvad det er, der sker. Langt senere får man så svaret på sit hvorfor, fordi det kommer til at gå op i en højere enhed. Kreativitet er på mange måder i virkeligheden en øvelse i ikke at ville noget med noget. Tydeligt, når man bokser Man må respekterer idéerne og ikke blande sig for meget og føre sig selv på banen. Det var på sin vis en meget underlig oplevelse at sidde og læse og rette manuskriptet igennem. Fordi man løber over sætningerne, som jo er ens egne. Men hver gang jeg ville blande mig, kunne jeg høre mig selv og det har jeg været nødt til at skære ud. Det banker på flere steder Hvad sker så? Går historierne et andet sted hen? Jeg forestiller mig, at der er en masse idéer, som bliver kastet ned, og så går der en masse mennesker rundt med en tragt på hovedet og ting dumper ned i tragten. Dem, som bokser mindst med idéerne og bare modtager, er så også dem, der får dem ført ud i livet. Idéerne er meget levende, når de ligger oppe i tragten, og det er svært at hugge dem ud i sten. Nyd selve processen
Jo mere, man vil have noget, jo mere flytter det sig. Det skal nok finde vej. Nogle gange er det noget andet end det, man tror, man gerne vil have så kommer det bare i en anden form. Man vil gerne skrive en stor, fantastisk roman, og i virkeligheden kommer der måske kun et lille halvdårligt digt. Så må man i den sidste ende bare nyde selve processen, slutter Mathilde Walter Clark. |