Kr. 299,-
Hr. Ferdinand
Udkommet 27. oktober 2005

Dan Brown
Er født 1964 og er manden bag den hurtigst sælgende, skønlitterære voksenbog i verden – Da Vinci Mysteriet, som også har gået sin sejrsgang herhjemme. Den udkom på dansk i slutningen af 2003.

Masser af action i vente til hardcore Brownies
Dan Brown debuterede oprindeligt i 1996 med den indtil videre eneste af hans fire romaner, der ikke er oversat til dansk: Digital Fortress. Men bare rolig – det bliver den, lover hans danske forlag, Hr. Ferdinand på deres hjemmeside. Samme sted lover de også at udgive den nye roman i serien med Robert Langdon som hovedperson (ham, som man også følger i Da Vinci Mysteriet og Engle & Dæmoner). Den nye roman udkommer angiveligt engang til næste år, udspiller sig i USA blandt frimurere og andet ondskab og har arbejdstitlen The Solomon Key… Herudover skulle Ron Howards filmatisering af Da Vinci Mysteriet også nå biografernes lærred til næste år.
Læs om de danske udgivelsesplaner på hrferdinand.dk

At skrive er som at lave bolcher
På Dan Browns hjemmeside kan man læse en del af forklaringen hans succes: Han sammenligner her sin skrivemetode med at lave bolsjer: Man lader sukkermassen koge og koge, indtil alt vandet er fordampet og man kun har en lillebitte klump tilbage med al smagen bevaret… "For hver side, jeg har udgivet i mine romaner, har jeg skåret ti bort," sammenfatter han.

På samme side kan man læse mere om Browns bøger, hans arbejdsmetoder (arbejdsdagen starter kl. 4 om morgenen – og en gang i timen laver den gode mand en stribe armbøjninger og maverulninger, ligesom han sætter stor pris på at hænge med hovedet nedad med jævne mellemrum. Det gavner plottet, hævder han…), der er hints til kodebrydning, facts om bøgerne osv. osv.
Læs mere på danbrown.com

*

Læs Senturas anmeldelse af Da Vinci Mysteriet, der blev Dan Browns store internationale gennembrud – "frydefuld, iøjnefaldende, forrygende og ikke mindst hæsblæsende"...

Læs Senturas anmeldelse af Engle & Dæmoner, forløberen til Da Vinci Mysteriet, der udkom november 2004 på dansk – "Det er vanvittigt imponerende lavet"...

Besøg Dan Browns officielle hjemmeside på danbrown.com, hvor der er samlet alt muligt materiale om bøgerne...

Læs Senturas interview med Susanne Torpe fra det succesfulde forlag Hr. Ferdinand – og få fx opklaret, hvor det mærkelige navn stammer fra...

Dan Browns fornemmelse for sne

Der er aliens under isen, megalus og spionfluer samt dræbende ammunition lavet af sammenpresset sne og det nyeste indenfor flybrændstof i den seneste roman af Dan Brown på dansk. Man ku' også nøjes med at konstatere, at der er fuld fart over feltet – og nye læsere såvel som skuffede gamle kan sagtens stå på hér.

ANMELDELSE: Min datter har fået lus. Det er kreperligt, når vi nu har undgået det i de første snart syv år af hendes liv i diverse lusebefængte pasningstilbud, daginstitutioner og skoler – og når man samtidig tager i betragtning, at hun er udstyret med et udsøgt, langt og skinnende lyst hår, som de små kryb rigtigt kan boltre sig i, så er det altså svært at bære…

Heldigvis er der trøst at hente et ganske overraskende sted: I den nyoversatte krimi af Dan Brown, Morderisk bedrag. Af alle steder! For Dan Brown har nemlig også fået lus. Og hvor min datters lus er de velkendte, uskyldige ca. én mm. lange kryb af arten Pediculosis Capitis, så er Dan Browns lus nogle seriøse sataner på op i nærheden af en halv meter! Og ydermere er de tilsyneladende fra det ydre rum (og her er det vist på plads med et dobbelt udråbstegn, så det følger umiddelbart efter parentesens afslutning)!!

Så er det jo ligesom svært at brokke sig over 8-10 småkryb i datterens hårpragt…

Megalus og spionfluer
Udover megalus fra fjerne galakser og små spionfluer fra hemmelige efterretningsvæsner, så byder Morderisk bedrag på en omgang hæsblæsende action. Dan Brown har trukket parkacoaten godt op om ørerne og oprettet en velfungerende og spændende base camp et sted på Ellis Island nord for Polarcirklen.

Her opererer et tophemmeligt NASA-team overvåget af en stribe uafhængige eksperter, hyret af præsidenten. NASA har gjort et revolutionerende fund (og ja – det har noget at gøre med lusene… Altså ikke min datters lus, men de andre. De store…), og stemningen nærmer sig euforien.

Præsidenten i USA er af den gode slags, og valgkampen raser. Hans modkandidat er af den onde, magtgerrige slags – og modkandidaten, som også er far til en af de uafhængige eksperter, der supplerer NASA oppe på Ellis Island, har gjort netop NASA og en eventuel afvikling af denne særdeles bekostelige, statslige drengedrøm til en hjørnesten i valgkampen. Det nye fund kan fuldstændig smadre hans kampagne… Men naturligvis er der ugler i mosen, uhyrer under sneen og kamp til stregen.

Aliens under isen
Til en start er plottet i Morderisk bedrag på linje med det, man kender fra Peter Høegs Frøken Smillas fornemmelse for sne: Noget alienværk er strandet i sneen et eller andet sted oppe nordpå. En rask kvinde drevet af lige dele personlige ambitioner og samfundsmæssig kald jagter sandheden. Skurkene vil forhindre, at den når ud – de renskurede helte, om det er vejrbidte og barske naturvidenskabsfolk eller selveste verdens mægtigste mand med postadresse i Washington, slås for dens sag.

Men så tager det hele en uventet drejning (og dét er noget Dan Brown bare kan – dreje handlingen i en uventet retning og med effekt!), og pludselig befinder vi os i et mere politisk inficeret mareridtsscenarie.

Optikken justeres igen – og vupti er vi til havs på et underligt forskningsskib i Atlanterhavet oven på en aktiv vulkan. Spændingen og tempoet stiger, der bliver skudt med skarpt – og alting når sit klimaks i et brag af en scene, hvor jordskorpen revner, og magmaen skyder til himmels i en geologisk udtømning af dimensioner.

Læs den!
Det er faktisk til at blive en smule forpustet af… Jeg har tidligere anklaget Dan Brown for at være en elendig skribent – men en helvedes karl af en plotmager. Den anklage vil jeg gerne nedtone i denne anmeldelse. For Morderisk bedrag er faktisk bedre skrevet end Robert Langdons eventyr i både Engle & Dæmoner og Da Vinci Mysteriet. Der er stadig halsbrækkende og hjernelamme floskler i bogen. Desværre. Og heltene er stadigvæk for gode og skurkene lige modsat. Desværre. Det hele er fortsat en kende for sort/hvidt til min smag – men det er trods alt mere nedtonet, specielt på det floskuløse område (måske skyldes det delvist oversættelsen?), end de to andre romaner.

Til gengæld er der skruet ned for blusset under konspirationsgryden og sparet lidt på tempokrydderierne. Det første er meget passende doseret – det andet er måske nok en svaghed i forhold til bøgerne om Robert Langdon. Alt i alt er slutresultatet en sammenkogt politisk isthriller af den bedst fungerende kaliber.

Læs den!