Af bagsideteksten til denne bog fremgår det, at digtene er ment som en introduktion til lyrikkens verden for folkeskolens mellemste klasser. Som sådan vil den uden tvivl fungere fint og efter hensigten – men hvor ville det være synd, hvis den 'kun' blev brugt til dette.
Der er nemlig tale om en ualmindeligt vellykket udgivelse. Til hvert enkelt digt i bogen hører der en tegning lavet af en 5. eller 6. klasseselev til netop dette digt. Og det er denne 'dialog' mellem tekst og tegning, der for alvor løfter 'Skæbnen og mig' til noget helt særligt og ganske enestående i vrimlen af danske lyrikudgivelser.
I forordet står der, at forfatteren overvejede at udgive digtene alene – dét ville have været en alvorlig fejl. Sprogligt markerer de sig nemlig aldrig helt. Ordene alene er vel næppe lyrik; det er mere en samling løse strøtanker – skæve indfald om dette og hint.
At det så oftest er nogle særdeles originale og overrumplende ordkonstellationer får være; stor kunst bliver det først i samspillet med børnenes tegninger. Dér opstår kemien pludselig. Det er sjovt, rørende, tankevækkende, smittende, altfavnende – det er tæt på at være genialt. Og det fortjener helt sikkert masser af læsere, også fra de voksnes verden. Akkurat som de fortjener disse digte - hvem kunne ikke trænge til et kig ind i barnets univers?
Sprog:
Underholdning:
Potentiale:
Nødvendighed:
|
* * *
* * * * * *
* * * *
* * * * *
|
[Der gives mellem en og seks stjerner]