![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 7.10.2004 [Opdateret d. 11.3.2007]
INTERVIEW
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Det selvbiografiske er en leg
Forfatter og læser må begge investere noget af sig selv i digtet, siger digteren Marius Nørup-Nielsen, som i sin aktuelle INTERVIEW: Sproget og virkeligheden bliver hæmnings- og samvittighedsløst vendt på hovedet i Marius Nørup-Nielsens anden digtsamling, Alle tiders barn. Forfatteren kaster sig selv og læseren hovedkulds ud i hver tekst og tempoet er tit temmelig hæsblæsende i de snublende og veloplagte tekster. Tematisk er der, lige som i hans første digtsamling fra 2001, Karakteristikon, blevet plads til barndomserindringer og kærlighedsbekendelser, men i Alle tiders barn er der også taget en række politiske digte med. Marius Nørup-Nielsen fortæller, hvorfor både det personlige og det politiske er så vigtigt i hans digte. Hvordan har du det med det selvbiografiske Investér din krop
Under alle omstændigheder bør forfatteren kræve det samme af sig selv, og investere hele sig selv i hans eller hendes del af arbejdet. Cirka...
Det er jo alt sammen iscenesættelse Så man kan altså IKKE stole på, at det er sandt hvad du skriver? Der kan 'leves' i kunsten. Og måske er det derfor, at de mest gammeldaws kritikere indimellem, på den ene side, ikke synes at den er fin nok den lugter af menneske og på den anden side synes, den ikke er virkelig nok, fordi den ikke bare lukker sig afklarende om sig selv og slavisk fortæller sin 'virkelighedsinspirerede' historie uden dikkedarer... og derfor formentlig ganske løgnagtigt, og i hvert fald grundlæggende 'umenneskeligt'... Paradoksalt! Man kan også sige, at vores opfattelse af de førnævnte begreber ærlighed og sandhed i virkeligheden knytter sig mere til vores småborgerlige, tryghedssøgende og gudsliderlige håb til kunsten, som vi helst vil have, skal bruges til at skabe små lommer af troværdighed og fasthed, så vi kan holde livet og hinanden ud! Den gode historie er løgnagtig Men som læser er det da svært at sætte sig ud over forestillingen om, at de her digte handler om Marius?
Det er antikveret og åndssvagt, og man græmmer sig, når der bliver skældt ud over, at forfatteren er 'selvmodsigende', fordi han eller hun har ladet to forskellige jeg'er give udtryk for noget forskelligt i samme digtsamling. Det faste, ja fastlåste, centrale jeg er for længst opgivet til fordel for et mere 'menneskeligt', levende, tvivlende, indimellem selvmodsigende et af slagsen et mere virkeligt jeg, som altså slet ikke behøver at være to forskellige, som beskrevet ovenfor, men sagtens bare kan være splittet og bestemt på én og samme gang i samme linie, digt eller samling. Det er levende Og selv hos forfattere, som ikke leger eksplicit med det selvbiografiske, private eller personlige, og hvis temaer man sikkert ville læse som særdeles 'fiktive', og hvis historier, man ville kalde fantasifulde og måske endda virkelighedsfjerne eller lignende, kan tone og temperament jo være en kæmpemæssig selvbiografisk blottelse. I god litteratur er den selvbiografiske, personlige og private investering altid til stede. It's alive! Klodset, grimt og uoverskueligt rodet I den nye digtsamling diskuterer teksterne også langt mere med den verden, de er en del af, mens den første havde vældig travlt med sig selv og mere indre anliggender. Måske er det det, der får de nye tekster til at føles mindre sprængte. Jeg synes dog, at begge bøger deler en grundlæggende, velgørende og måske endda øm tvivl, som bevirker en blottelse eller ligefrem udstilling af både mig selv og sproget. Det kan virke klodset, grimt og uoverskueligt rodet. Men at teksterne indbyrdes tør påtage sig forskellige positioner og diskutere med hinanden, er meget vigtigt for mig. Synsvinklerne eller 'besætningen' skal være stor, synes jeg. De fremmedgjorte
Når medierne konstant minder én om, at man åbenbart 'kun' 'udelukkende' er nok et bedre ord! er en del af en gruppe, 'de fremmede', som generelt er defineret ved en høj kriminalitet, og en fundamentalistisk måde at tilbede Gud på. Retten til at være individ Jeg behøver næppe nævne alle de barrierer, 'de fremmedgjorte', som jeg vil kalde denne fantasiskabte gruppe Danish Design! fra nu af, møder i deres forsøg på at blive aktive borgere i Danmark. Men måske skulle man lige minde om, at de ikke selv er skyld i dem alle sammen. De kan faktisk ikke være skyld i noget som helst, det kan kun jeg, du, hende og ham. Nå, men så kan det vi, jeg indledte dette svar med at generalisere os 'gammeldanskere' som, vel heller ikke bære skylden? Er der en forskel på generaliseringer? Ja, der er offerets styrke til forskel. Vi er stærke, fordi vi er født og opvokset her, fordi vi har været med til at bestemme over udviklingen i samfundet, fordi vi føler os hjemme og berettiget til at 'udleve' os selv som individer her. Vi har slet ikke noget problem med at blive kaldt 'vi', for de fleste af os er, hver for sig, alt for dybt forankrede og rodfæstede i at være 'os selv' til at føle os ramt. Vi bliver set og hørt på, ikke som danskere, men som Marius og Pia og Søren og Erik. Som nævnt: At udleve os selv som individer er vores ret og det er vores pligt. Det kan alle blive enige om. Men vi skal huske at udstrække retten til også at gælde alle de andre, som vi ønsker og kræver skal forpligte sig sammen med os. Det kræver kærlighed og forståelse, tagen og given. Og disse gaver kan man ikke udstrække til og bruge som undskyldning for privilegerede, fritænkende, selvstændige danske individer, som bruger deres kræfter på at ødelægge selve muligheden, for at andre har en chance for at blive lige med dem selv. Der er jo forskel på folk Jeg tror ikke, det hjælper at give dem flere chancer. De er de stærke. Jeg vil hellere bruge mine kræfter på at beskytte deres syndebukke, og så håbe på at de får chancen for at vælge på de samme vilkår. Og det ikke sagt for at forklejne eller undervurdere det menneske, som har lidt den skæbne at måtte flygte eller ud- og indvandre, men det er da klart, at der i dén forstand er forskel på folk. |