Publiceret d. 14.5.2006
[Opdateret d. 31.10.2008]
ANMELDELSE
Jens Christian Grøndahl:
Røde hænder
Roman
192 sider
Kr. 199,-
Gyldendal
Udkommet 10. maj 2006
Af
Christian Bonde Korsgaard
Jens Christian Grøndahl Er født 1959. Debut i 1985 med romanen Kvinden i midten [Vindrose]. Uddannet filminstruktør.
Værdigt at være ærlig
"Når jeg [...] læser noget sørgeligt, kan jeg føle en mærkelig lettelse, som har at gøre med værdigheden i, at historien er skrevet ubesmykket. Det rummer en værdighed at fortælle ærligt."
Citat: Jens Christian Grøndahl i interview med Karen Syberg [Information 9. maj 2006]
Roman og mp3 på én gang
Samtidig med at Jens Christian Grøndahls Røde hænder kommer på tryk, kommer den også i mp3-format, indlæst af forfatteren selv. Den er første skud på stammen i Gyldendals nye lydbogsprogram, der i løbet af maj bl.a. udgiver Jørgen Leths Det upferfekte menneske, Hanne-Vibeke Holsts Kongemordet og Maise Njor og Camilla Stockmanns Michael Laudrups tænder.
"Når Gyldendals efterårsprogram kommer på gaden, vil de største skøn- og faglitterære nyheder også udkomme som lydbøger", siger Gyldendals udviklingschef.
 Portræt af Jens Christian Grøndahl fra bogens omslagsflap. (Foto: Morten Holtum)
|
*
RELEVANTE
LINKS:
Besøg Jens Christian Grøndahls side på Forfatternet bl.a. en god bibliografi...
Læs Senturas anmeldelse af Jens Christian Grøndahls forrige roman Piazza Bucarest [Gyldendal, 2004], der også handlede om kærlig, længsel og politik...
Læs hele interviewet med Jens Christian Grøndahl fra Information, hvor han fortæller om baggrunden for romanen Røde hænder...
Bjørn Bredal fra Politiken har lavet en oversigt over, hvordan Jens Christian Grøndahls roman Røde hænder er blevet anmeldt i aviserne...
|
|
Livsvisdom i et slør af støvregn
Røde hænder er en meget behagelig læseoplevelse, men er nok også lidt for pæn til at indfri bagsidetekstens genrebetegnelse "utraditionel spændingsroman".
ANMELDELSE: Grøndahls nyeste kan anbefales til enhver, der har tre-fire timer tilovers, omend den lille roman aldrig får krænget de helt store hemmeligheder ud af sit farlige emne terrorisme.
Mest af alt minder den mest om sådan en dag, hvor man aldrig når at vågne op og komme helt frem til det vi i fællesskab kalder virkelighed. I sin selvsikre men ikke helt loyale lænen-sig-opad thriller-genren er den meget fokuseret på plot og personer.
Der sker det, at en jeg-fortæller beretter om en pige ved navn Sonja og denne pige var, sådan lidt uden at tænke over det og ikke så alvorligt, involveret med en tysk terrorcelle i 70'erne. I en glimrende, glidende vekslen frem og tilbage mellem nu og da finder ingen nogensinde ud af hvor dybt og hvorhenne problemet med den politiske vold egentlig stikker.
Jeg-fortælleren knævrer løs
Som personer virker figurerne noget triste og stivbenede i det. De vil kun tale om vigtige ting. Og de får ikke et øjebliks fred. Jeg-fortælleren knævrer løs uden ophør, alt forklares nærmest simultant med dets fremføring. Hvis man selv kunne tænke sig at fortolke lidt, bliver man irriteret, men kan man lide velafstemte lag-på-lag, der fremfor alt er så diskrete som enhver gentleman med hænderne på rette sted, er man gået rigtigt.
Sproget er skarpt, strygende, men gennemtrænger aldrig det slør af støvregn, der falder fra en gråtonet, analytisk indstilling og lægger sig udenom synsvinklen. Ikke utypisk for forfatteren er det i Røde hænder sådan, at en underspillet livsvisdom drejer sig rundt og skinner let i nogle litterære udhulninger af ubekymret psykologisering og åbenhjertig eksistentialisme.
Jævn på en sikker måde
Bogen er sådan jævn på en sikker måde. Påskud og virkeliggørelse ender med at have filtret sig sammen i en fingeret selvanalyse, hvor analysen fylder mere end selvet og stilen alene kan ikke redde helheden fra at blive lidt kedelig og meget uambitiøs. Den overbevisende normaltilstand forfatteren opstiller bliver aldrig demoleret, knapt nok udfordret og faktisk får fortællingen svært ved at finde frem til sin berettigelse, hvilket slutningens mangel på afslutning kun kan pege forsigtigt på.
Det tætteste han kommer et par brudflader er et tysk slogan og en toenhalvsiders monolog; begge er set mange gange før og set bedre. Røde hænder er en fornøjelse at læse, men der er ikke som man siger nok på spil i denne rolige og ordentligt velskrevne roman.
[ t o p ] [ h j e m ] |