![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 26.8.2009 [Opdateret d. 26.8.2009]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Grundigt arbejde
Vor anmelder er temmelig skuffet over valg og fravalg i ny indføring i kriminallitteraturens historie. Alligevel anbefaler han bogen, for hvor den tager fat, dér gør den det godt. ANMELDELSE: Der må være investeret imponerende mange arbejdstimer, flid, research og en igennem mange år ophobet paratviden i Meyhoffs kombinerede genrehistorie og guide om krimilitteraturen. Man gætter og håber på, at det har været en hjertesag for forfatteren. I modsat fald måtte der være tale om en umenneskelig opgave. Britisk og amerikansk litteratur Det fremgår allerede af bogens introduktion, som det på det kraftigste kan anbefales, at man som læser rent faktisk begynder med for at undgå de frustrationer, der opstår, når man forgæves leder efter sine yndlingsværker og -forfatterskaber. Forfatterskaber i stedet for enkeltværker Udover fokuseringen på den engelsksprogede litteratur har Meyhoff valgt i højere grad at behandle forfatterskaber end enkeltværker, undtagen hvor disse som fx Poes Mordene i Rue Morgue eller Wilkie Collins' Månestenen har været med til præge eftertidens kriminallitteratur. Ligeledes foretrækker Meyhoff også at beskæftige sig med forfattere, der har så stor en produktion bag sig, at de har nået at skabe serier, idet sådanne er bedst egnet til at udfolde det særlige "univers", der befinder sig omkring hovedpersonen. Men hvorfor det mon er så vigtigt at få dette univers så detaljeret beskrevet, kan man så spørge sig selv... Intet afsnit om danske bøger Retfærdigvis skal det dog siges, at en af den danske krimilitteraturs fædre, Palle Rosenkrantz ham med Hvad skovsøen gemte får en ganske fyldig omtale. Markante forfattere mangler Fravalget af fx tyske, spanske, italienske og andre eksotiske forfattere har således udelukket en af den tysksprogede krimis mest markante skikkelser, schweizeren Friedrich Glauser (1886-1938). Så markant, at man har opkaldt en kriminallitteraturpris (imponerende ord!) efter ham men først og fremmest er Glausers serie med Kriminalkommissär Studer en forløber for den socialt indignerede krimi, vi ellers skal hinsides Agatha Christie og Dorothy Sayers for at møde. Det samme anglofoni-kriterium spærrer også så effektivt som nogen udlændingeservice en af de mest lovende af de unge tyske krimiforfattere, Gisa Klönne, ude. Hvilket er temmelig ærgerligt. Kravet om stor produktion Behøver vi vide mere om Hercule Poirot? Som bogen fremtræder nu, er den en detaljeret og grundig gennemgang af den krimihistorie, hvis grundtræk vi alle sammen har en fornemmelse af. Og hvor meget mere end det, vi allerede ved, behøver vi egentlig at læse om Hercule Poirot og hans ulidelige "små grå celler"? Han har lagt navn til en fremragende belgisk porter, men ellers... glem ham! Hjerteligt velkommen Dér, hvor Meyhoff tager fat, er han respektindgydende i sin gennemgang af krimi-historiens perioder, dens vigtigste navne og værker og disses dobbelte prægning af dels, synkront, tidens politik, økonomi og kulturstrømninger og dels, diakront, den oprindelige (af Poe lancerede) krimi-struktur, der ligger indlejret i næsten alle værkerne (og måske i forfatternes underbevidsthed) som en slags kriminalromanens mitokondrieceller. Bogen er et must for enhver med interesse for feltet, så køb den, lån den på biblioteket eller oplev atmosfæren fra krimibøgernes verden på tæt hold og stjæl den! Breitling Replica Breitling Navitimer Replica Breitling Professional Replica Breitling SuperOcean Replica Breitling Transocean Replica |